- CARACTERÍSTIQUES DE L’ACTIVITAT DE FORMACIÓ PERMANENT
- OBJECTIUS GENERALS.
- Adquirir coneixement i competència en el camp de l’economia Social i Solidària.
- Desenvolupar estratègies que permetin apropar l’Economia Social i Solidària a l’aula, mitjançant el Cooperativisme.
- Conèixer els elements clau referents a la creació i gestió d’una cooperativa.
- Dissenyar propostes concretes per fomentar l’economia cooperativa en el marc de l’Educació Secundària Obligatòria i post obligatòria.
- OBJECTIUS ESPECÍFICS.
- Entendre el concepte d’economia Social i Solidària
- Definir el cooperativisme, identificant els trets diferencials.
- Implementar estratègies i valors cooperatius a les dinàmiques de treball de l’aula amb l’alumnat.
- Reconèixer els diferents estadis en la creació d’una cooperativa.
- Identificar les elements clau en la gestió d’una cooperativa.
- Elaborar materials educatius per implementar a l’aula (unitats didàctica).
- BLOCS DE CONTINGUT
Bloc 1: Introducció a l’Economia Social, solidària i cooperativa
- Marc legal: Llei 12/2015, de 9 de juliol, de cooperatives de Catalunya.
- Conceptualització.
- Principis
- Economia social, solidària i cooperativa i cicle econòmic.
- Sectors, subsectors i volum.
- El mercat social: economia social, solidària i cooperativa enfront el capitalisme.
- Economia social, solidària i cooperativa, societat i canvi social.
Bloc 2: Educació pel desenvolupament
- Funció social de l’Economia Social i Solidària.
- L’economia social com eina per reduir les desigualtats socials.
- Comerç Just.
- Consum responsable.
- La banca ètica: finances solidàries.
- La moneda social.
Bloc 3: Cooperativisme i cooperatives
- Marc ètic, principis i valors.
- Estructura d’una cooperativa: contrast amb el format d’empresa capitalista.
- Tipus de cooperatives.
- Presa de decisions i gestió democràtica.
- El capital social i la organització del treball
- El cooperativisme a Catalunya: situació actual.
- El cooperativisme al Camp de Tarragona
Bloc 4: Règim Jurídic, fiscal i comptable
- El cicle de gestió: planificació, organització i seguiment.
- Conceptes clau de la gestió comptable.
- Gestió pressupostària.
- Obligacions fiscals, laborals i registrals.
- Pla general comptable de les cooperatives.
Bloc 5: Cultura Cooperativa a l’aula
- L’aprenentatge cooperatiu: definició.
- Principis de l’aprenentatge cooperatiu.
- Aportacions al procés d’aprenentatge.
- Aprenentatge cooperatiu i atenció a la diversitat.
- Estratègies de treball a l’aula.
Bloc 6: Les cooperatives d’alumnes
- Conceptualització: definició, interès educatiu i utilitat.
- Aportació a l’aprenentatge de l’alumnat.
- Fases de la creació:
- Acta de constitució.
- Fitxa de soci.
- Sol·licitud d ‘alta
- Conveni Cooperativa-Escola
- Continguts mínims estatutaris.
- Materials de suport pel professorat.
- METODOLOGIA.
- Sessions presencials:
- Presentacions expositives relacionades amb els blocs de contingut.
- Dinàmiques de treball cooperatiu.
- Resolució de pràctiques individuals o grupals.
- Sessions no presencials:
- Treball autònom individual o grupal del professorat participant: resolució d’exercicis pràctics.
- TEMPORALITZACIÓ.
- Durada del curs: 30h (20h+10h)
- Data d’inici: 1 de juliol de 2019
- Data final: 11 de juliol de 2019
- Sessions: 6 sessions de 3 hores + 1 sessió de 2 hores
- 1, 2, 3, 8, 9 i 10 de juliol de 10.00 a 13.00h.
- 11 de juliol de 10.00 a 12.00h.
- DISTRIBUCIÓ DE LES SESSIONS.
Sessió | Contingut | Formador/a |
1 de juliol | Bloc 1: Introducció a l’Economia Social i Cooperativa | Gemma Flores-Pons |
2 de juliol | Bloc 2: Educació pel Desenvolupament | Aurora Sáez |
3 de juliol | Bloc 3: Cooperativisme i cooperatives | Annaïs Sastre |
8 de juliol | Bloc 4: Règim jurídic, fiscal i comptable de les cooperatives | Col·lectiu Ronda |
9 de juliol | Sessió desdoblada:
Per Docents de CFGM i CFGS de les àrees de FOL i Administració i Finances: 2a part del Bloc 4 – Règim jurídic, fiscal i comptable Per la resta de docents: Experiències, materials i activitats cooperatives a l’aula |
Col·lectiu Ronda
|
Coro Luengo |
||
10 de juliol | Bloc 5: Metodologia cooperativa a l’aula | Victor Grau |
11 de juliol | Bloc 6: Les cooperatives d’alumnes | Gerard Nogués |
- LLOC DE REALITZACIÓ.
Proposem per la impartició del curs a la ciutat de Reus, en el següent espai: Institut Municipal de Formació i Empresa Mas Carandell (Ajuntament de Reus). Carrer Terol, 1 (Barri Gaudí) Reus
- MODALITAT.
- Curs semipresencial, amb una durada total de 30h; 20h són presencials, per poder treballar els continguts exposats, i 10h corresponen a treball autònom del professorat per completar la formació amb la realització d’activitats pràctiques.
- PERFIL DEL PROFESSORAT A QUI S’ADREÇA.
- Docents d’educació secundària obligatòria vinculat a l’àrea d’emprenedoria.
- Orientadors/es d’ESO.
- Docents de Batxillerat vinculats a l’àrea d’Economia.
- Docents d’escoles d’adults.
- Docents d’Unitats d’Escolarització Compartida.
- Docents de CFGM i CFGS de les àrees de FOL i Administració i Finances.
- NOMBRE DE PLACES.
El curs s’adreça a 25 docents.
- MATRÍCULA.
Curs gratuït en el marc dels plans de Formació Permanent del Professorat.
- PLA D’AVALUACIÓ DE L’ACTIVITAT.
Els indicadors d’avaluació en relació al professorat participant:
- Assistència: igual o superior al 80% de les hores presencials.
- Activitat pràctica en la que els participants hauran de realitzar una de les següents activitats:
- Disseny unitat didàctica orientada a treballar l’economia social i cooperativa a l’aula.
- Disseny d’una unitat didàctica orientada a la creació d’una cooperativa d’alumnes (no cal crear la cooperativa).
INSCRIPCIONS:
Les inscripcions s’han de fer a la web d’ensenyament, buscant el codi del curs: Codi: 7000500507 Economia social i cooperativisme en el marc de
l”educació Secundària