L’Ateneu CoopCamp organitza el curs de formació permanent del professorat d’educació secundària obligatòria i postobligatòria “Com s’ha d’organitzar la cooperació a l’aula? Una mirada reflexiva sobre l’aprenentatge cooperatiu i noves formes de cooperar amb les pedagogies cooperatives“.
Curs reconegut pel Departament d’Educació adreçat a:
- Docents d’educació secundària obligatòria vinculat a l’àrea d’emprenedoria.
- Orientadors/es d’ESO.
- Docents de Batxillerat vinculats a l’àrea d’economia.
- Docents d’escoles d’adults.
- Docents d’Unitats d’Escolarització Compartida.
- Docents de CFGM i CFGS de les àrees de FOL i Administració i Finances.
- Altres docents interessades en l’Economia Social i Solidària i el cooperativisme a l’aula
- 25 places disponibles
- Sessions: 6 sessions de 2 hores, els dijous del 2 de febrer al 20 de març, de 18:00 a 20:00 h
- Lloc: Tarragona, Campus Catalunya de la URV (espai a confirmar)
OBJECTIUS GENERALS
- Comprendre els principis fonamentals de l’aprenentatge cooperatiu.
- Identificar els avantatges i problemes de l’aprenentatge cooperatiu dins l’aula.
- Conèixer una manera de cooperar desconeguda: les pedagogies cooperatives franceses.
- Dissenyar activitats basades en la cooperació entre iguals, adaptades a les necessitats dels estudiants.
- Crear espais d’aprenentatge democràtic i participatiu dins de l’aula, d’acord amb els valors del cooperativisme.
- Desenvolupar habilitats de gestió d’aula i tècniques per facilitar dinàmiques cooperatives.
- Reflexionar sobre la pràctica docent actual i identificar millores per integrar la cooperació entre estudiants de forma efectiva i contínua.
SESSIONS
Dijous 06/02/2025: Bloc 1 – Introducció a l’aprenentatge cooperatiu i les pedagogies cooperatives
- Introducció als conceptes i diferències entre aprenentatge cooperatiu i pedagogies cooperatives.
- Discussió sobre mètodes, tècniques, variants i pràctiques existents.
- Reflexió sobre el concepte de cooperació i el seu valor afegit en l’educació.
- Familiaritzar-se amb els conceptes d’aprenentatge cooperatiu i pedagogies cooperatives.
Dijous 13/02/2025: Bloc 2 – Com organitzar i estructurar els grups cooperatius
- Principis bàsics de l’aprenentatge cooperatiu: interdependència positiva, responsabilitat individual, interacció promotora, habilitats socials i autoavaluació grupal.
- Condicions necessàries pel desenvolupament de l’aprenentatge cooperatiu.
Dijous 20/02/2025: Bloc 3 – Com i quan utilitzar el mètode Puzle
- Introducció al mètode Puzle: fonaments, passos i ús.
- Exemples sobre com utilitzar el Puzle i recomanacions pràctiques.
Dijous 06/03/2025: Bloc 4 – Pedagogies cooperatives: una nova manera de cooperar
- Variants de les Pedagogies Cooperatives: Ajuda, Ajuda Mútua, Tutoria entre iguals, Treball en Grup i Treball en Equip.
- Ús de les variants a través de mecanismes, materials, normes fructíferes i l’autoritat docent.
Dijous 13/03/2025: Bloc 5 – Construint espais d’aprenentatge democràtics i col·lectius
- Rols cooperatius a l’aula: responsabilitats dins de l’aula
- Noves pràctiques per crear espais de socialització: Consell cooperatiu, Què hi ha de nou?
- Creació d’espais de diàleg i codecisió, orientats a la democràcia i la inclusió.
Dijous 20/03/2025: Bloc 6 – El pensament reflexiu i crític a través d’un nou tipus de debat cooperatiu
- Un nou tipus de debat: Debats amb finalitats democràtiques i filosòfiques
- Guia per estructurar i moderar debats dins de l’aula