Relatoria de la xerrada “Bones pràctiques en la contractació artística i Estatut de l’Artista” impartida per l’advocada especialitzada en arts vives i cultura, Ana Airas
Per Elisenda Trilla, sòcia de Produccions Saurines i membre de CoopCamp.
«Avui les feines creatives i culturals, segueixen un camí on l’ambigüitat ha estat emprada per a difuminar el seu treball, sota perverses formes de consideració que fan borrosa la seva denominació i pagament…; El sistema cultural es val avui de multitud de persones creatives desarticulades políticament. La precarietat en els treballs creatius funciona com a forma de domesticació».
Remedios Zafra
Sota el títol, «Bones pràctiques en la contractació artística i Estatut de l’Artista» l’advocada especialitzada en arts vives i cultura, Ana Airas ha destacat la necessitat, ara més que mai, de l’existència d’associacions, cooperatives i organitzacions de caràcter sindical per continuar treballant en els avenços aconseguits fins ara, gràcies a l’organització col·lectiva.
Airas ha explicat, a més a més, que els drets culturals estan reconeguts internacionalment a la Declaració Universal de Drets Humans. En els darrers anys, aquests drets han experimentat un desenvolupament normatiu significatiu amb la Llei de Drets Culturals a Catalunya i el Plan Nacional de Derechos Culturales en l’àmbit estatal.
L’Estatut de l’Artista a l’Estat espanyol
L’Informe per a la creació de l’Estatut de l’Artista a l’Estat espanyol es va aprovar l’any 2018. Aquest informe recull un conjunt de mesures orientades a dignificar i millorar les condicions laborals de creadors, artistes i professionals del sector cultural que s’incorporen gradualment a la normativa existent. La seva estructura és flexible i multidisciplinària, integrant mesures en diverses lleis i regulacions, com la Seguretat Social, la Llei Laboral, la Llei Fiscal, l’IRPF i l’IVA, entre d’altres, amb l’objectiu de dignificar la professió.
Les mesures més impactants aconseguides amb l’Estatut de l’Artista són:
- Inactivitat o cotització per inactivitat: Permet cotitzar directament pagant a la Seguretat Social en períodes d’inactivitat, tot i no tenir dret a l’atur ni a subsidis dona accés a prestacions per maternitat, paternitat, incapacitat, jubilació o mort, entre altres.
- Contracte laboral artístic de durada determinada: Substitueix el contracte d’obra i servei sense penalitzar la cotització en contractes de menys de 30 anys. Augmentant les indemnitzacions per fi de contracte a 12 dies per any fins a 18 mesos i 20 dies per any en contractes de més de 18 mesos.
- Prestació especial d’atur per artistes (intermitència). Pot ser percebuda per aquells qui hagin cotitzat al Règim Especial d’Artistes un mínim de 180 dies en els últims 6 anys, o hagin tingut 60 altes en els últims 6 mesos.
- Compatibilitat de la jubilació amb l’activitat artística (per compte d’altri o pròpia): Permet comptabilitzar el 100% de la prestació de la jubilació amb el 100% de la retribució percebuda per l’activitat artística, tant per compte propi com aliena.
- Reducció de la retenció d’IRPF en nòmines: Estableix una retenció mínima del 2% per a persones treballadores contractades per compte d’altri en el Règim General de la Seguretat Social (especialitat artistes).
- Aprovació de la nova Llei d’ensenyaments artístics.
- Tractament fiscal específic per al sector cultural: Consisteix a considerar un període de temps més ampli per al càlcul de la declaració de la Renda.
- Quota d’autònom reduïda per artistes autònoms amb ingressos molt baixos.
- Reducció de la retenció de l’IRPF en factures: Estableix una retenció mínima del 7% per a treballadores i treballadors autònoms en el Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA)
Bones pràctiques en la contractació artística
Pel què fa a les bones pràctiques en la contractació artística, Aira ha explicat que independentment de l’existència o no d’un codi, en les nostres relacions professionals hem de ser conscients de possibles situacions abusives amb l’objectiu de garantir la transparència i assegurar que les condicions de treball siguin clares i justes:
- Claredat i seguretat jurídica:
Els acords laborals han de formalitzar-se mitjançant contractes escrits que especifiquin clarament:
- Les condicions econòmiques (catxet, percentatges de taquilla, etc.).
- Les obligacions de cada part (dates, horaris, espai tècnic, etc.).
- Les condicions d’assegurances en cas de cancel·lació i reprogramació.
- Les necessitats tècniques i logístiques.
- Cessió de drets de Propietat Intel·lectual. Els Drets d’Autor
Drets cedits: S’ha d’especificar amb claredat quins drets se cedeixen.
Definició de l’abast de la cessió:
- Durada: Especificar si la cessió és temporal o indefinida.
- Àmbit territorial: Determinar si la cessió és local, nacional o internacional.
- Mitjans de distribució autoritzats: Incloure mitjans com Internet, televisió, ràdio, etc.
- Condicions econòmiques: Indicar si la cessió comporta alguna compensació addicional.
- Respecte als drets morals: Garantir el reconeixement de l’autoria i la protecció contra alteracions de l’obra.
- Prohibició d’ús per a intel·ligència artificial (IA): Incloure la prohibició d’usar l’obra per a propòsits relacionats amb la IA.
Consentiment explícit: Tots els termes del contracte, especialment la cessió de drets, han de ser acceptats expressament i de manera conscient per totes les parts implicades.
- Respecte als drets laborals i professionals: S’han de garantir unes condicions laborals adequades, amb retribucions justes i puntuals. Cal complir amb la normativa sobre seguretat social i fiscal, així com respectar els horaris de descans i les necessitats personals dels artistes. És fonamental assegurar l’accés a condicions de treball segures i dignes.
- Compliment de normatives legals:
- Propietat intel·lectual i drets d’autor.
- Drets d’imatge.
- Assegurances de responsabilitat civil per a possibles incidents durant l’esdeveniment.
- Resolució de conflictes: És important establir mecanismes de mediació o conciliació per resoldre desacords de manera amistosa. A més, es pot incloure una clàusula que permeti resoldre disputes mitjançant arbitratge, si fos necessari.
Aquesta xerrada d’Ana Airas forma part del cicle de xerrades per donar a conèixer i reflexionar sobre diferents dimensions i mirades que permetin el desenvolupament de projectes culturals, dins el programa “Cultura i Economia Social i Solidària: professionalitzem-nos”. L’objectiu és contribuir a la professionalització del teixit cultural del territori en el marc de l’Economia Social i Solidària.