La cooperativa es va crear arran la necessitat de professionalitzar els serveis d’internet a través de radioenllaços i de la comunitat guifi, que oferia l’associació HacklabValls.
Teleoperadores que ofereixen internet n’hi ha moltes, però que n’ofereixin sota el model Guifi i amb valors cooperativistes, pocs. Punt d’Accés és una d’elles. La cooperativa va néixer el novembre del 2017 després de guanyar els Premis Emprèn de la Diputació de Tarragona d’aquell any. “El premi ens va servir d’excusa per desenvolupar el pla d’empresa” explica Carles Casanova, un dels dos socis fundadors de la cooperativa. De fet, Punt d’Accés va esdevenir la professionalització dels serveis d’internet a través de radioenllaços i de la comunitat guifi, que oferia l’associació Hacklab Valls. “Teníem clar des dels inicis que el pas de fundar una empresa havia de ser sota el model cooperatiu” assegura Casanova. Malgrat aquesta professionalització l’associació manté la seva activitat com a espai per compartir un interès comú: el programari lliure.
Per fer el pas van comptar amb l’assessorament de l’Ateneu Cooperatiu del Camp de Tarragona (CoopCamp). “Ens van ajudar moltíssim en l’àmbit de la documentació, la burocràcia i l’assessorament per arrencar una petita empresa” comenta Casanova, qui afegeix que aquest assessorament “és bàsic per poder engegar qualsevol projecte amb bon peu, a banda de tot el seguiment que et fan per consolidar el projecte de forma personalitzada però també en formacions i xerrades”.
En tot aquest temps han continuat treballant sota el valor de compartir: “El que promovem i fem difusió són les xarxes mancomunades enfront de les xarxes privatives, així com l’economia inclusiva enfront l’economia extractiva, és a dir, la filosofia contrària a les grans operadores”. A més, ser una cooperativa els ha permès funcionar de forma democràtica i continuar la presa de decisions de forma assembleària: “Així encaixàvem en les necessitats de cada soci treballador, però sobretot amb els socis col·laboradors, persones que ajuden al projecte de forma puntual. A més amb aquesta fórmula cada un de nosaltres pren un compromís i una responsabilitat amb l’empresa, perquè sentim que hi formem part”.
Però, com valoren els seus clients i més de 500 abonats que el servei provingui d’una cooperativa? “En general hi ha un segment que sí que ho valoren molt i, si estan amb nosaltres, és perquè som una cooperativa, però són una minoria. Es tracta d’un sector que està molt trinxat i compta amb molta competència i el fet de ser una cooperativa és un valor afegit, tot i que per ara la majoria de persones que estan amb nosaltres no és per aquest valor, sinó pel servei que oferim”. Per això es marquen com a objectiu treballar aquest aspecte i fer-ne difusió perquè, segons Casanova, “els que són usuaris per altres motius o futurs clients, ho puguin conèixer i valorar”.
Els inicis de qualsevol projecte de nova creació són durs. Pel que fa a la difusió de la iniciativa al principi va funcionar pel boca-orella. Tot i això aquest any i mig de funcionament han experimentat un creixement, tant pel nombre d’abonats com per volum de feina, que els va permetre incorporar a un soci treballador més, a banda dels dos socis col·laboradors que ja comptaven des dels inicis. Malgrat el creixement, Punt d’Accés aspira a arribar a moltes més usuàries “més enllà de coneguts, amics i tercers”. El seu servei d’internet arriba a nuclis disseminats com urbanitzacions, entorns rurals o pobles petits allunyats de ciutats i, per tant, lluny d’infraestructures de telecomunicacions. A través de les antenes fan arribar el seu servei a diferents llars de l’Alt Camp, la Conca de Barberà i algunes poblacions del Tarragonès i del Baix Camp. “Ara ja donem serveis de fibra òptica a partir d’un proveïdor que ens permet arribar a certes poblacions del Tarragonès i de telefonia mòbil podem donar servei gairebé a qualsevol punt de l’Estat Espanyol”. Tot i això, Casanova destaca que prefereixen prestar el servei a la demarcació “per tal d’oferir un servei de proximitat”.
El model guifi democratitza el servei de comunicació
Moltes es poden plantejar el perquè aquesta cooperativa pot arribar a pobles amb pocs recursos i poques infraestructures de telecomunicacions, com Mont-ral, Rojals o Montferri. “Agafem internet i el portem a través d’antenes, és a dir, en posem una en un nucli de població i es reparteix a les llars a través de les seves pròpies antenes. És una tecnologia diferent i de bona qualitat”, comenta Casanova. A més es basen en model de xarxa guifi, una fundació que gestiona una infraestructura mancomunada: “Tota aquella empresa, associació o actor signa un conveni amb la fundació per utilitzar-la i així s’evita duplicar o triplicar la infraestructura, al mateix temps que es redueixen costos”. Un model que aposten fortament des de Punt d’Accés: “Creiem que és el millor model i si l’administració pública ho afavoreix, serà més fàcil que tiri endavant. Cada cop hi ha més usuaris i és un model d’èxit”.