El grup de consum La Bajoca és una xarxa de grups de consum locals del Camp de Tarragona, als municipis de Valls i Tarragona on prima la relació directa entre persones productores i persones consumidores. 

Va néixer a Valls l’any 2012 com una iniciativa impulsada pel Casal Popular La Turba amb l’objectiu que les famílies poguessin accedir a productes de proximitat respectuosos amb el medi natural i social, a preus assequibles i justos per als productors.

Parlem de La Bajoca amb les seves membres per reflexionar sobre el consum agroecològic i els hàbits de consum.

 

1// Quina és la necessitat que tenen les persones que impulsen el grup de consum La Bajoca?

La Bajoca neix perquè es detecta una necessitat compartida per un conjunt de famílies. Volem saber l’origen dels productes que consumim. Menjar és un acte polític que realitzem diverses vegades al dia; canviant alguns dels hàbits cap a un consum més transformador aconseguim saber l’origen dels productes i, per tant, crear un vincle amb el territori a la vegada que afavorim projectes propers que cuiden i estimen el territori.

 

2// Quins són els valors que defensa el grup de consum?

El coneixement crític d’allò que mengem, pagar un preu just a les productores… que s’acaba traduint en el consum de productes de proximitat, ecològics i de comerç just.

L’objectiu és aconseguir productes de proximitat respectuosos amb el medi natural i social a preus assequibles i, al mateix temps, que siguin justos per als productors. Per això, procurem que els productes que comprem siguin de proximitat.

 

3// Aquest és un projecte autogestionat. Com s’organitza internament La Bajoca?

El grup de consum està format per totes les sòcies que en formen part i ens organitzem de forma assembleària. Periòdicament hi ha assemblees on tractem tots els temes que creiem convenients. Hi ha un grup més actiu, sempre obert a totes les sòcies, on valorem propostes de nous productes que ens arriben. Cadascú s’hi implica en la mesura que vol.

Des dels inicis el grup ha anat creixent i passant per diferents fases. Ara mateix tenim botiga física oberta al públic i hi ha una persona a jornada sencera i una altra a mitja jornada. Elles gestionen el dia a dia del grup i són les encarregades d’obrir la botiga en l’horari d’atenció al públic.

 

4// Quantes sòcies té? Quin és el perfil de persones que consumeixen a La Bajoca? Què busquen?

Actualment estem sobre el centenar de famílies sòcies, però són entre 30 i 40 famílies les que fan una comanda de manera setmanal. Des de l’obertura de la botiga física tenim vàries sòcies que no fan comanda setmanal, però que venen assíduament al local a buscar els productes que els interessen.

En aquest sentit, les persones que consumeixen a La Bajoca ho fan per diferents aspectes. Hi ha persones que busquen només el consum d’alguns productes concrets, altres que venen amb l’objectiu de canviar la seva manera de consumir, i d’altres que volen involucrar-se encara més directament, ajudant a prendre decisions sobre els productes que es venen i/o cercant noves proveïdores.

 

5// La crisi de la Covid va provocar canvis en els hàbits de consum de la població. Com us va afectar?

Durant la Covid va pujar moltíssim el volum de comandes arribant a preparar més de 100 cistelles setmanals. Va ser un moment en què molta gent va posar en valor que hi hagués una xarxa organitzada com nosaltres, i els productors també van trobar en nosaltres una manera més còmode d’arribar al consumidor.

Una possible explicació d’aquest creixement és que la gent estava moltes hores a casa, hi feia tots els àpats, tenia més temps i en conseqüència dedicava més atenció a tot allò que consumia.

 

6// Després de la crisi de la Covid s’hi han sumat altres crisis: l’emergència climàtica, l’energètica, les guerres… i la conseqüent pujada de preus. Com està afectant aquest escenari al grup de consum?

La pujada de preus ens afecta com a tothom. Potser en alguns productes en menor grau ja que intentem consumir productes el més propers possibles. De tota manera, la gent que consumim a La Bajoca ho fem tenint en compte molts altres aspectes que no només el preu final. Tot i això, els preus segueixen sent assequibles.

 

7// Tenim la pagesia en peu de revolta. Com veieu el futur del consum agroecològic?

El consum agroecològic ha de ser necessàriament el futur del nostre país. Un aspecte tant bàsic com posar la nostra alimentació al centre (tornant a respectar el cicle anual dels productes, donant suport als productors de proximitat…) és l’única manera d’intentar que ens en sortim com a societat.