L’agència de comunicació reclama més confiança cap als serveis que s’ofereixen des de les cooperatives del territori

La comunicació ha esdevingut una pota més, i gairebé imprescindible, per a tota mena de projectes: Si no comuniques, no existeixes. I per fer-ho correctament i amb èxit molts cops es necessita que algú il·lumini aquest camí. L’agència de comunicació El Far fa temps que treballa en l’assessorament d’estratègies de comunicació i des de l’abril d’aquest 2019 que ho fan com a cooperativa. La seva forma de treballar se centra a donar a conèixer el sector de l’economia social i solidària a les empreses, administracions i a la ciutadania.

El projecte va néixer de la mà de Núria Loras i Cristina Rodríguez, dues professionals de l’àmbit de la comunicació corporativa. “Durant la nostra carrera professional anterior a El Far, hem tingut experiències laborals que no s’adequaven als nostres valors i objectius personals” explica Loras. Consideren que hi ha una necessitat real de posar les necessitats de les persones al centre i donar-li més importància a les cures. Per això van aprofitar la seva experiència per emprendre el seu projecte sota els valors cooperativistes, els quals han encaixat a la perfecció.

La idea empresarial d’El Far va obtenir un reconeixement als Premis Emprèn de la Diputació de Tarragona l’any passat: “Presentar el pla de treball ens va servir d’excusa per agrupar tots aquells fulls desorganitzats que teníem i estudiar el projecte”. Comenten que aquest procés, que va comptar amb l’assessorament de l’Ateneu Cooperatiu del Camp de Tarragona (CoopCamp) i del Col·lectiu Ronda, els va servir per contemplar que el projecte era econòmicament viable per constituir-se com a cooperativa. “Des de CoopCamp t’exposen tots els passos a seguir per crear la cooperativa – amb sessions individuals i amb itineraris formatius – però quan arribes a l’administració i al davant es planta una persona que no entén del tema, fa que aquest procés s’allargui i sigui feixuc” confessa Loras.

Ambdues ja comptaven amb una agenda de contactes que els va facilitar introduir-se al sector ràpidament: “El fet de comptar amb CoopCamp també ens va facilitar l’enxarxament amb altres cooperatives, la qual cosa ens va obrir encara més les portes perquè arriben noves propostes a la cooperativa”.

Més confiança cap als serveis cooperatius

“Les empreses que ens arriben ja formen part de l’economia social i solidària” comenta Rodríguez, qui afegeix que “els seus projectes sovint passen desapercebuts, a diferència d’altres iniciatives de caràcter empresarial”. Per això El Far projecta, comunicativament parlant, la llum que necessiten per obtenir més visibilitat: “Treballem des de dins dels projectes, entenen les seves necessitats, valorant i donant veu a les persones que hi formen part”.

També obren les portes a les empreses ordinàries: “És una manera més de transformar l’òptica que tenen sobre la nostra forma de treballar – que es basen en els valors de l’autonomia, la gestió democràtica, l’aprenentatge o la igualtat entre totes les persones – i fer-los veure que més enllà de la seva realitat, n’existeixen moltes més”. En aquests sentit les fundadores d’El Far consideren que els ha tocat “treballar a contracorrent” perquè “encara hi ha molta feina a fer pedagògicament perquè la població entengui que una cooperativa no són quatre arreplegats que fan coses, sinó que són projectes viables, sostenibles, de qualitat i responsables a l’hora de treballar”. Des de El Far reclamen que es dipositi més confiança en els serveis que s’ofereixen des de les cooperatives, perquè en cap cas la desconeixença o la por vers el cooperativisme i l’economia social i solidària siguin motius per trencar lligams professionals.

Per ara ja han format part d’un grapat d’iniciatives socials, com Vol.in, un programa de voluntariat inclusiu de la Federació Catalana de Voluntariat Social pensada perquè les persones immigrades residents a Tarragona es puguin activar en el món del voluntariat. Però també han estat les creadores de la campanya #hofemcooperatiu de CoopCamp: “És una campanya que ens ha beneficiat a totes les cooperatives amb l’ús d’un llenguatge senzill i amb menys tecnicismes per transformar la imatge que hi ha sobre el cooperativisme al territori”. Ara també es troben immerses amb un dels projectes del que se senten més satisfetes: Primer Cop de l’Escola ESCAC. Una iniciativa que pretén trobar una primera oportunitat laboral a joves del territori en el sector de de la metal·lúrgia, la jardinera o la neteja.

Una de les línies de treball amb la qual s’hi han focalitzat molt darrerament, és en l’estudi de disseny, amb el que inclouen persones amb diversitat funcional: “Quan treballes comunicació és interessant tenir diversos punts de vista de persones molt diverses que entenen la realitat de diferents maneres”.

Totes dues confessen que ja tenen moltes idees de futur que han de desenvolupar a poc a poc per tal d’esdevenir l’agència de comunicació de referència a la demarcació.